} } /* END MEDIA QUERIES */

Programmatisk marknadsföring - beyond the numbers



Med dagens utbud av ny teknik och smarta lösningar, är det lättare än någonsin att följa kundens online och offline beteende och skapa relevant och anpassad kommunikation. Däremot är detaljerna avgörande. Dålig hantering av data i de olika kanaler leder ofta till att kunderna känner sig som att de är bara en i mängden. Gör dig redo för programmatisk marknadsföring!


Normen: En bruten kundupplevelse

Möt Lisa. När hon scrollar igenom sitt instagramflöde, så fastnar hon för ett inlägg där hennes vän visar upp ett par nya skor som hon har köpt. Lisa har letat länge efter ett par nya skor, och det här är precis vad hon behöver! Hon gillar inlägget och frågade sin vän efter varumärket och sätter igång med googlingen.

När Lisa hamnar på webbsidan, så är Lisa på ett skroll-uppdrag för att hitta skorna. När Lisa till slut hittar skorna, så väljer Lisa två olika storlekar och lägger dom i varukorgen. Lisa har bråttom men innan hon lämnar sidan så kollar hon vad det skulle kosta att returnera (eftersom Lisa har två par skor). Informationen är inte uppenbar så Lisa lämnar skorna i varukorgen och lämnar webbsidan, men innan Lisa lämnar så skriver Lisa upp sig på nyhetsbrevet.


Dagen efter läser Lisa nyheter på nätet och hon ser en annons för exakt samma skor. Under dagen får Lisa ett mail med 10% rabatt på första order - BINGO! Lisa klickar via e-post länken och ser...Herrskor. Inte precis vad Lisa sökte efter. Lisa klickar sig vidare till webbplatsen och uppdaterar sin profil inställning för att matcha sina drömskor igen. Lisa väljer ut två olika storlekar och efter ha läst igenom retur-policyn, som är gömd på en annan sida beställer Lisa skorna


Skorna ser ännu bättre ut i verkligheten, WOW! Lisa bestämmer sig för att behålla den större storleken och returnerar det andra paret. Senare under dagen får Lisa ett till e-postmeddelande “Letar du efter ett annat par? Här är 15% rabatt!”. Lisa letade inte efter ett annat par, men varje gång hon öppnar sitt instagram-konto eller webbläsaren så ser Lisa sko annonser. Det gör henne vansinnig -”jag fick mina skor, låt mig nu va!”


Visionen: En helhetssyn på kundernas engagemang.

Lisas' brutna kundresa är ett resultat av att skoföretaget inte har en helhetsbild av kunden. Varje marknadsförare arbetar i sin egna kanal med sitt egna system, vilket resulterar i att det bli omöjligt att spåra Lisas digitala fotavtryck "cross channel". En engagerad kund förlorar intresset och blir oengagerad

Lösningen? Programmatisk marknadsföring för att synka upplevelsen i alla kanaler och enheter; dator,mobiltelefoner, apple watch, butik...du fattar poäng. Med den insynen som programmatisk marknadsföring tillhandahåller, hade skomärket veta att Lisa är en kvinna. Huvudsakligen så skulle marknadsförings teamet kunnat knyta ihop Lisa’s touchpoints och levererat personifierad, relevant information i rätt kanal till rätt tid. Enligt en studie som Aberdeen har gjort (via Internet Retailer),så behåller företag med en stark customer engagement och omnichannel strategi 89 % av sina kunder, medans företag med en svag omnichannel strategi behåller bara 33 % Ganska logiskt, eller hur?


En Lösning: En datastrategi

Nyckeln till lyckad programmatisk marknadsföring ligger i din data. Effektiv användning av data kommer hjälpa dig att driva försäljningen och ROI, men du kan inte luta dig tillbaka och tro att datan kommer organisera sig själv. Du borde se din data som din strategiska partner och därför också behandla den som en. Din datastrategi är en av de viktigaste förutsättningarna som guidar din verksamhet in i den programmatiska marknadsföringsvärlden och det kommer vara värt allt jobb.


Innan du börjar omstrukturera din data, så finns det några punkter du behöver tänka på:

  1. Lämna silos: Att inte tänka "silos" och att arbeta med data som en helhet är avgörande.
  2. Ange affärsmål som kommer visa värde: sätt ett mål, testa, mät och implementera.
  3. Lär känna dina kunder: Om du inte når rätt person så kommer din data inte vara relevant.
  4. Teknisk strategi: Välj verktyg som stödjer ditt arbete bäst, inte det mest omtalade på marknaden.
  5. Marknadsövervakning: Kundbeteendet förändras ständigt, se till att du har bra resurser tillgängliga för att kunna adressera och anpassa din datastrategi i enlighet med detta.


#HelpLisa - Lämna inte Lisa ute i den kalla marknadsförings världen! Bryt ner dom där data “siloserna” och ge Lisa den bästa kundupplevelsen som Lisa förväntar sig. Det kan handla om en relevant Instagram - annons för en utstyrsel som passar perfekt till Lisas stil och helt nya sneakers, allt detta kan Lisa köpa direkt på sin sociala plattform när hon behöver det. Behöver du en dataguru för att hjälpa dig kickstarta din datastrategi? The Engagement Factory team är nära till hands. Hör av dig till oss för att få veta mer!


Woil Tahboun - Senior Technology Consultant at Engagement Factory



Vill du hålla dig uppdaterad?