} } /* END MEDIA QUERIES */

8 enkla övertalningstekniker
som påverkar kundbeteende



Allt börjar med kundbesatthet! Hur fixerad är du? Pratar du med dina kunder, face to face? Har du skapat en buyer persona och är dina kundresor mappade?


Marknadsförare behöver bli beteendevetare. Visst låter det galet? Att bli spammad med återkommande reklam är irriterande. Att få rätt information vid rätt tidpunkt på ett passande sätt att det känns mer naturligt än säljaktigt. Istället för att fokusera på vad som händer inom köpresann, så behöver marknadsförare ta några steg tillbaka. Istället för att fokusera på vad som händer inomköpresan, behöver marknadsförare ta några steg tillbaka för att förstå det mänskligabeteendet. Det är inte beteendet kring själva köpet som är det viktiga utan vad det är som för personer att läsa, klicka på en knapp, ta ett samtal på 10 minuter.

Vi behöver förstå hur vi som människor tar beslut, så kan vi påverka beslut tagande, vilket tillslut ändrar beteendet. I principen, besluten representerar det medvetna och omedvetna, som resulterar beteendet. Visste du att vi har en seg och snabb hjärnahalva? Om vi använder Daniel Kahneman´s egna ord “We have 2 systems of persuasion: system 1 and system 2”.


Inom psykologi och beteendeekonomi så har vi två olika "system" för fatta beslut. System är indelade i 1 och 2 och skapade av Keith Stanovich and Richard West, i och med komplixteten kring system så föredrar man säga ´typ 1 process´ och ´typ 2 process ´. Dessa "system" är inte bestämda till en specifik del av hjärnan, istället så är dom väldigt komplexa och täcker en större del.


System 1 är vårat "emotionella, automatisk och innovativa system". System 2 är vårat " Rationella, medvetna, logiska och regelbaserad system".


Som du märker, ifall du förstår hur system 1 & system 2 samspelar med varann kan du tillämpa övertalningsteknikerna till påverka en persons tro, attiyd, motivation och viktigast deras beslut. Tillslut påverkar det deras beteende och förhoppningsvis klickar på en CTA knapp. För att hjälpa dig med starten så har vi bestämt oss för demonstrera, med verklighets baserade exempel, Att tillämpa 8 simpla övertalningstekniker i vår senaste kundkampanj


Här kommer en presentationen som Stefaan Vuylsteke gjort, där kan du titta på olika scenarios där tekniken har applicerats.



Som ett avslut så kommer det oundvikliga sälj. Om du gillade det här inlägget och blev inspirerad så kan du ladda ner "modern marketing coach app" (inga baktankar) använd den till din nutida moderna marketing resa. Om du känner att du behöver ett gäng specialister inom Marketing Automation-support, tveka inte att höra av dig till Björn Sperling. The Engagement Factory-teamet är glada och redo för att hjälpa dig med strategi och innovation, data och intelligens, kreativa, kampanjer och teknik och automation.

Stefaan Vuylsteke


Kolla presentation

Vill du hålla dig uppdaterad?