} } /* END MEDIA QUERIES */

Hur vi överraskade kunderna med en personaliserad visuell upplevelse



“Ugh, ännu ett e-mail med reklam! Vad vill dom att jag ska göra denna gång, köpa eller läsa? Ännu ett mailutskick till skräpposten!. Vi kan vara ärliga och säga att detta är något som sker dagligen, när en notis visar att vi har fått mail. Som marknadsförare så har vi inget val än att kliva in i djungeln och kämpa för våra konsumenters tid och uppmärksamhet, sorgligt nog. Vill du ha lösning på problemet? Fortsätt läs.


Runt om i världen arbetar marknadsförare med att få kundernas uppmärksamhet, några gör det likadant vissa väljer vara unika men alla kan hålla med på en punkt; uppmärksamheten är väldigt kortvarigt för dagens konsumenters, är det så att uppmärksamheten sjunker kring konsumenter? En ny studie som Prezi gjort visade att svaret var nej. Resultatet visade att 42% är mer selektiva på vilket content som de konsumerar till skillnad från fjolåret. Så miljonfrågan är inte hur når man igenom bruset av massmedier och får första kontakten, utan hur man ska hålla igång konsumenters uppmärksamhet och engagemang!


Finns det något bättre sätt att svara på denna heta fråga än att visa praktexempel (seeing is believing visst?). Låt oss gräva fram byggstenarna på ett kundcentrerat tillvägagångssätt, vi brukade leverera säsongs hälsningar till våra klienter. Julen är erkänd för att vara en dålig tid att förmå kunden att engagera sig (såvida inte du erbjuder 2 för 1 på julbordet), men våran partner Movable Ink hjälpte oss sparka igång (kalaset)engagemanget!

    1: Innehåll som spelar på känslor.

Steg ett; att fånga upp intresset på dina mottagare (i detta fall våra kunder). Så, ett meddelande är vart allt börjar. Istället för att tänka “ vad skulle vi vilja att dom ska läsa” frågade vi oss själva frågan “ vad vill dom läsa”? Snurrade runt fråga 180 grader till ett mer kundcentrerad perspektiv...låter enkelt nog men i praktiken är det sällan man ser det applicerat. Ja vi skulle älska att dela vårt värdefulla content och grymma förslag till deras uppmärksamhet, men om ingen läser innehållet vad är poängen?

Vi tror också på att julen är då man går iväg från de dagliga uppgifterna och njuter av en välförtjänt vila och återhämtning. Så vi bestämde att inte skicka kommersiell e post till våra klienter. Istället så skickade vi en personlig digitalt Julkort. Inget säljsnack, Ingen handling krävs bara en enkel och rolig hälsning som önskar dom en god ledighet.

Det kan vara lite meckigt att hoppa från (product-led marketing treadmill), så vi säkerställer att vårt strategiska tankesätt kring meddelande skulle vara klart från första början, första steget - ämnesrad. Det är ämnesraden kunden ser först och avgör ifall de vill eller inte öppna e postmeddelandet och ta del av informationen. I vårt fall även om email:et var automatiserat, såg vi till att visa namnet på kundernas personliga kontakt från Engagement Factory. Så att meddelande såg ut att komma direkt från dom, resultaten pratar för sig själva: En unik öppningsfrekvens på 57.3%

    2: Personifiera: Unikt visuellt sidhuvud

Yey, Dom öppnade mailet! Nu är det dags och ta sig förbi nästa hinder: Hur man på riktigt charmar publiken, försäkrar sig att dom läser hela meddelandet. Att fånga upp deras uppmärksamhet från första sekunden! Vi samarbetade med våran partner Movable Ink för att skapa ett visuellt personaliserat sidhuvud. Vi överraskade dom med att visa upp deras namn stort på en bild på toppen av mailet. Coolt eller hur?!

Movable Ink

    3: Intelligent live content

Endast en stund senare under vår fest så såg folk en klocka räkna in det nya året, synkroniserad till kundernas olika tidzoner. Inget massutskick med samma content, alla var helt unika utskick. Med den grymma nedräknings funktion från Movable Ink, så kunde vi skicka intelligent live content, alltid relevant och aktuell så fort kunden öppnar e-posten. Counter

Resultat = Glada kunder!

Och där har du det! Tre simpla men super effektiva steg till hur man fångar uppmärksamhet och driver till kundernas engagemang! Vi kämpade genom stormen för att leverera verkligt värde till både oss och våra kunder, samtidigt fick vi ett riktigt positivt svar. De var super imponerade av Movable Ink och älskade vårt utskick! Vissa kunder var även intresserade av att använda Movable Ink för sina egna kampanjer. Win-win

Puck Koene
Content Marketing Specialist at Engagement Factory


Vill du hålla dig uppdaterad?