} } /* END MEDIA QUERIES */


Må kraften vara med dig - Få ledningen att framgångsrikt anta marketing automation


Drygt 75% av Marketing automation projekten uppnår ej de önskade resultaten som företagen hoppats på vilket är oroväckande statistik, eller hur? Det är en oroväckande statistik eller hur? Men det finns en enkel förklaring till varför. Företagen antar oftast att jobbet med Marketing automation är klart efter man har integrerat verktyget. Men nutidens moderna marknadsföring kräver mer än bara tekniken/verktygen, det är ett nytt arbetssätt som ställer krav på hela verksamheten.
Med Marketing Automation så kommer nya processer att arbeta efter, nya färdigheter och nya tankesätt som är nyckelfaktorer inom den nya eran av modern marknadsföring. Med det rätta verktyget och smart användning så kan du erbjuda en effektiv kundupplevelse som kommer att öka din försäljning. Verktyget i sig gör inte någon magi, att ta sig an med Marketing automation är en större förändring än vad du tror.

Medarbetarens betydelse vid förändring
Implementation av Marketing automation är den enklaste delen (oftast) av pusslet. Fallgroparna kommer på individuell nivå där man behöver:
Uppmuntra varandra till att använda verktyget, ha en positiv inställning till förändring och nya processer samt ständigt lära sig nya färdigheter. Detta är de (anställdas) del av pusslet, att kunna tänka agera annorlunda och se fördelarna i att förändra tillvägagångssättet att arbeta. En klassisk story av Marketing automation är att en person eller att ett verktyg är tillräckligt att driva förändring i modern marknadsföring. Vi underskattar inte bara antalet personer som behöver vara inblandade men också själva processerna, rollerna och färdigheterna som är A och O i framgången. Detta tar tid och kräver att man är bra på att hantera människor. Varje individ behöver en genomgång kring övergångsprocessen - efter allt så är det inte bara företagets arbetsätt som förändras utan också medarbetarna inom verksamheten.

“3 out of 4 marketing automation projects do not reach the desired business outcome as the people side of change is not managed well.” Stefaan Vuylsteke | Senior CX Consultant, Engagement Factory
Tre mänskliga faktorer som kan påverka din Marketing automation ROI. Så är värdet av ditt Marketing automation verktyg och vad det levererar till din verksamhet i slutändan knuten till tre mänskliga element:
  1. Anpassbar - Hur snabbt kan ni få personalen att komma igång med nya system? Detta inkluderar de inklusive inköp ni gör för att bearbeta förändringar och skapa nya arbetsroller.
  2. Övertyga medarbetarna – Hur många av personalen är övertygade? Hur många är arbetar med inköpet för nya processer och använder Marketing automation verktyget bästa sätt? marketing automation tool?
  3. Kunskaper/Expertise – Av de som jobbar med nya Marketing automation systemet, hur många har förändrat sitt sätt att arbeta på? Hur effektivt har förändringarna visat sig i era KPIer?
Sprid Marketing automation till folket? Ladda ner vårt gratis Star Wars-temabildspel för att få mer inblick i hur man siktar och träffar stjärnorna! Den här har hämtats från vår presentation vid Data & Marketing Automation Summit 2018 i Bryssel, lär dig mer om förändringsförmågan och detaljerad erfarenhet från vår belgiska kund (tips ingår)! Om du är redo att anta utmaningen kan du gärna kontakta oss direkt för mer inspiration eller en hjälpande hand i förändringsarbetet!

Kom ihåg, bra tid att ändra alltid det är….

Ladda ner Star wars slide tema (gratis) - psst är du star wars fan så kommer du få ett gott skratt ;)

Stefaan Vuylsteke - Senior CX Consultant at Engagement Factory



Vill du hålla dig uppdaterad?