} } /* END MEDIA QUERIES */

Möt din största motståndare
Status quo



Slutmålet för marknad och sälj är att de ska generera affärer. De gäller Inte bara kvalificerade leads eller säljmöjligheter men tecknade avtal. Men i verkligheten krävs det mycket mer än så! Speciellt om du inte känner till din största konkurrent: Status Quo.


Enligt försäljningsindex slutar 58 procent av avtalen i säljtratten i "inget beslut". I grund och botten representerar detta 3 av 5 möjligheter som tidigare klassificerats som "av intresse" för företaget. Har kunden blivit kvalificerats fel inför sälj? Har säljarna spenderat sina tider på icke sälj mogna kunder? Kanske… eller så har säljaren inte tillräckligt med data om kunden för att bryta status quo?

Sanningen är att "Försäljningen=Förändring". Det betyder en ny produkt/lösning, olika leverantörer, kanske även ett annat sätt att arbeta ... och vi människor gillar inte förändring. Det är läskigt, okänt och med ett resultat som kan vara värre än din nuvarande situation. Detta skapar tvivel om förändring, oavsett hur tilltalande en ny lösning kan vara.
Antalet personer som är involverade i en köpprocess är 6 till 8 enligt Gartner/CEB. Det blir 7 unika synpunkter, 7 separata åsikter, 7 olika mål - var och en med inflytande över affären. Följaktligen är det enda sättet att få “dealen” undertecknat är att hjälpa din kund nå en intern konsensus.



Medan de flesta marknadsförings- och försäljningsstrategier fortfarande är inriktade på "Varför ni ska jobba med oss", måste du först försäkra dig om att dina “potentiella” kunder är villiga att förändras alls. Varför skulle de annars spendera tid med dig, om det läser ditt värdefulla (digitala) content eller att tala med en försäljningsrepresentant personligen?
Om du inte kan svara på frågorna "Varför ändra" och "Varför nu", bry dig inte om att spendera tid på att pitcha in ditt företag och lösningen till deras problem.


Idag är komplexiteten högre än någonsin tidigare på grund av allt som nämnts ovan, och många andra faktorer också. Ingen sa att marknadsföring och försäljning skulle bli lättare. Om du kan effektivisera din försäljnings prestation, kommer du kunna öka din totala försäljning produktivitet. Nå ut till oss ifall du har några funderingar kring det här spännande ämnet. Vi har några inspirerande idéer och tjänster som kan hjälpa dig att nå slutmålet för att driva mer affärer och slå din Status Quo!


Så nu som ett avslut så kommer det oundvikliga sälj:et, om du gillade det här inlägget och blev inspirerad så kan du ladda ner modern marketing coach app (free - inga baktankar) använd den till din nutida moderna marketing resa. Om du känner att du behöver ett gäng av specialister inom marketing automation support, tveka inte att höra av dig till Björn Sperling. The Engagement Factory teamet är glada och redo för att hjälpa dig med strategi och innovation, data och intelligens, kreativa, kampanjer och teknik och automation.

(1) www.salesbenchmarkindex.com
(2) www.cebglobal.com/sales-service/sales/b2b-revolution.html

Roland de Wit
Managing Consultant at Engagement Factory



Vill du hålla dig uppdaterad?