Marketing automation är ett perfekt verktyg för att nå uppsatta mål hos marknad och sälj. Men ska sanningen fram så kan det lätt bli för överväldigande, Monstret som gömmer sig i garderoben. Man vet vad som finns där, men man vågar inte öppna dörren förrän du kan hantera vad som finns gömt…så hur tämjer man monstret. Lösningen är enklare än vad du tror.
Förändring är alltid utmanande, att omfamna Marketing automation inom verksamheten är dubbelsidig. Med kalendern full till bristningsgränsen, kan det vara en gigantisk uppgift att hitta och spendera tiden med Marketing automation. Men, Marketing automation är bara lika bra som processerna bakom. Så att bryta ner silos och börja samarbeta mellan olika avdelningarna är nyckeln till en bra start.
Det är verkligheten, men ett misslyckande här innebär att de allra flesta företagen inte utnyttjar deras initiala investering. För att illustrera : En stor del företag använder Marketing automation enbart för lead generation istället för att också vårda existerande klienter/kunder. Låt oss vara ärliga för en stund - det är de kunderna som låter dig ta hem hela vinsten, eller hur?
Känner du eller ditt företag igen er i någon av de ovanstående? Ingen fara! Spela bara cool och impa på chefen med en grundläggande men ändå praktiskt “approch”
Hur man får ut det mesta av vår färdplan för Marketing automation resa steg för steg:
1,
Få alla på samma nivå.
Få marknad, sälj, kundtjänst och IT i ett rum med fika och berätta om ditt arbetssätt och ditt mål. Lita på mig...Att planera och tänka tillsammans är viktigt för att Marketing automation ska fungera! Så, gör vad som krävs för att få det att fungera ( även om man behöver lyxa till det med fika) och:
2,
Från att ha en bra magkänsla till att ha bra insikt.
När du har magiska krafter till förfogande med hjälp av Marketing automation, så kan du sluta gå på magkänsla och istället börja använda bra insikter från data. Det finns säkert ett hav utav exempel när magkänslan inte var den mest trovärdiga partnern...speciellt när alkoholen har varit med i bilden. Men tillbaka till verkligheten, detta är din chans till att faktiskt mäta vad din målgrupp vill, gör och behöver. Sätt upp riktlinjer för tillgångarna kring hur du vill mäta och läsa in olika variabler som öppna, klick, konvertering och churn ratios. Nu kan du dokumentera KPIs och även följa upp från botten till toppen om hur du ska nå målen via era:n säljtratt. En (väldigt) enkel exempel: om du har en specifik målomsättning klar, så kan du själv avgöra hur många deals du behöver för att nå målet. Du kan även avgöra hur många leads du behöver och hur stor målgrupp behöver vara för att du ska nå målen.
3,
Skapa din egen lekplats.
Dra på dig labbrocken, utveckla ditt eget onda skratt och börja experimentera med Marketing automation platform. Va inte rädd för att göra misstag och ta lärdom av både misslyckande och framgång. Övningen ger färdighet. Om du är relativ ny och inte har erfarenheten inom Marketing automation, börja med att starta en enkel kampanj och expandera dina aktiviteter därefter. Du kommer aldrig glömma när du gjorde din första multi-touch kampanj och känslan när den gick live. Du kan gradvis förbättra kampanj resultaten med:
Slutsats
Som sagt, Marketing automation är ett perfekt verktyg för att analysera dina kampanjer och aktiviteter, för att få fram rapporter och insikter kring resultaten. Du ska sköta din data varsamt och se den som din guldgruva. En liten, aktiv och välskött databas är mycket mer värdefullare än stor inaktiv databas med gammal misskött data.
Men självklart så ser inte alla organisationer likadana. Så tänk den här texten som en “roadmap” som kan hjälpa dig att lägga din egen spinn på det. När allt kommer omkring så vet du själv vart förbättring är möjligt. Nu öppna den där stängde dörren och blicka framåt med självförtroende!
Så nu som ett avslut så kommer det oundvikliga sälj:et, om du gillade det här inlägget och blev inspirerad så kan du ladda ner modern marketing coach app (free - inga baktankar) använd den till din nutida moderna marketing resa. Om du känner att du behöver ett gäng av specialister inom marketing automation support, tveka inte att höra av dig till Björn Sperling. The Engagement Factory teamet är glada och redo för att hjälpa dig med strategi och innovation, data och intelligens, kreativa, kampanjer och teknik och automation.