} } /* END MEDIA QUERIES */

The monster in the closet called
Marketing Automation



Marketing automation är ett perfekt verktyg för att nå uppsatta mål hos marknad och sälj. Men ska sanningen fram så kan det lätt bli för överväldigande, Monstret som gömmer sig i garderoben. Man vet vad som finns där, men man vågar inte öppna dörren förrän du kan hantera vad som finns gömt…så hur tämjer man monstret. Lösningen är enklare än vad du tror.


Förändring är alltid utmanande, att omfamna Marketing automation inom verksamheten är dubbelsidig. Med kalendern full till bristningsgränsen, kan det vara en gigantisk uppgift att hitta och spendera tiden med Marketing automation. Men, Marketing automation är bara lika bra som processerna bakom. Så att bryta ner silos och börja samarbeta mellan olika avdelningarna är nyckeln till en bra start.

Det är verkligheten, men ett misslyckande här innebär att de allra flesta företagen inte utnyttjar deras initiala investering. För att illustrera : En stor del företag använder Marketing automation enbart för lead generation istället för att också vårda existerande klienter/kunder. Låt oss vara ärliga för en stund - det är de kunderna som låter dig ta hem hela vinsten, eller hur?


Känner du eller ditt företag igen er i någon av de ovanstående? Ingen fara! Spela bara cool och impa på chefen med en grundläggande men ändå praktiskt “approch”

Hur man får ut det mesta av vår färdplan för Marketing automation resa steg för steg:


1,
Få alla på samma nivå. Få marknad, sälj, kundtjänst och IT i ett rum med fika och berätta om ditt arbetssätt och ditt mål. Lita på mig...Att planera och tänka tillsammans är viktigt för att Marketing automation ska fungera! Så, gör vad som krävs för att få det att fungera ( även om man behöver lyxa till det med fika) och:

  1. Sätt upp riktlinjer om hur kommunikationen ska skötas mellan olika avdelningar eller företag.
  2. Skapa en tydlig datahantering och opt-in process.
  3. Dokumentera vilka kanaler potentiella kunder kommer från.
  4. Kom överens om vad som kvalificeras som en potentiell kund och till när den skall lämnas över till säljarn.
  5. Integrera CRM systemet med erat Marketing automation direkt från början (eller så snart möjligt)

2,
Från att ha en bra magkänsla till att ha bra insikt. När du har magiska krafter till förfogande med hjälp av Marketing automation, så kan du sluta gå på magkänsla och istället börja använda bra insikter från data. Det finns säkert ett hav utav exempel när magkänslan inte var den mest trovärdiga partnern...speciellt när alkoholen har varit med i bilden. Men tillbaka till verkligheten, detta är din chans till att faktiskt mäta vad din målgrupp vill, gör och behöver. Sätt upp riktlinjer för tillgångarna kring hur du vill mäta och läsa in olika variabler som öppna, klick, konvertering och churn ratios. Nu kan du dokumentera KPIs och även följa upp från botten till toppen om hur du ska nå målen via era:n säljtratt. En (väldigt) enkel exempel: om du har en specifik målomsättning klar, så kan du själv avgöra hur många deals du behöver för att nå målet. Du kan även avgöra hur många leads du behöver och hur stor målgrupp behöver vara för att du ska nå målen.


3,
Skapa din egen lekplats. Dra på dig labbrocken, utveckla ditt eget onda skratt och börja experimentera med Marketing automation platform. Va inte rädd för att göra misstag och ta lärdom av både misslyckande och framgång. Övningen ger färdighet. Om du är relativ ny och inte har erfarenheten inom Marketing automation, börja med att starta en enkel kampanj och expandera dina aktiviteter därefter. Du kommer aldrig glömma när du gjorde din första multi-touch kampanj och känslan när den gick live. Du kan gradvis förbättra kampanj resultaten med:

  1. Avancerad kundsegmentering. Använd demografisk information, köpbeteende och historia eller realtidsbeteende.
  2. A / B-test eller till och med A / B / C / D och E-test om du vill. Jämför e-postmeddelanden, webbsidor och alla andra vinklar och vrår i dina kampanjer för att upptäcka vilka element som ger dig de bästa resultaten baserat på bra gamla pålitliga data.
  3. Skicka tids optimerade utskick.Inte alla mottagare öppnar ditt email samtidigt. Nästan varje Marketing automation verktyg kan mäta på individuell nivå när de flesta e-postmeddelanden öppnas ... vilket är förmodligen under reklamavbrotten, tråkiga möten eller toalett tid.
  4. Kundkontakt och kontakt poäng. Genom att definiera kvalitet och engagemang för en ledning eller kontakt kan du anpassa din kommunikation effektivt. Det gör det också möjligt att ge försäljningsavdelningen en uppfattning när någon når ett visst poäng vilket betyder att han eller hon är på marknaden för ett köp.
  5. Skapa dynamisk content. Se till att ge dina kunder skräddarsydda content, inte bara med text(copy) men även bilder också.
  6. Mobil marknadsföring. Sms meddelande, app notifikationer och mobiloptimerade email gör det enklare att nå din målgrupp i rätt stund.


Slutsats
Som sagt, Marketing automation är ett perfekt verktyg för att analysera dina kampanjer och aktiviteter, för att få fram rapporter och insikter kring resultaten. Du ska sköta din data varsamt och se den som din guldgruva. En liten, aktiv och välskött databas är mycket mer värdefullare än stor inaktiv databas med gammal misskött data. Men självklart så ser inte alla organisationer likadana. Så tänk den här texten som en “roadmap” som kan hjälpa dig att lägga din egen spinn på det. När allt kommer omkring så vet du själv vart förbättring är möjligt. Nu öppna den där stängde dörren och blicka framåt med självförtroende!
Så nu som ett avslut så kommer det oundvikliga sälj:et, om du gillade det här inlägget och blev inspirerad så kan du ladda ner modern marketing coach app (free - inga baktankar) använd den till din nutida moderna marketing resa. Om du känner att du behöver ett gäng av specialister inom marketing automation support, tveka inte att höra av dig till Björn Sperling. The Engagement Factory teamet är glada och redo för att hjälpa dig med strategi och innovation, data och intelligens, kreativa, kampanjer och teknik och automation.

Vincent van Lier
Senior Marketing Consultant at Engagement Factory



Vill du hålla dig uppdaterad?