} } /* END MEDIA QUERIES */

5 olika CX
att agera på



Att behålla kunder kan uppfattas som att man springer motvind: Motståndet är tufft och dina kunder är alltid på jakt efter ett bättre erbjudande. Så hur löser man ett problem som dyker upp i den moderna marknadsföring världen och arbetar med kund lojalitet.


Vad är svaret? Skapa en grym kundupplevelse som gör att kunderna kommer tillbaka. Tillsamans med det senaste insikterna från den sjätte upprepningen av den erkända Customer Experience Management Africa Summit i Cape Town, här är våra 5 styckna kundupplevelser att agera på idag.

  1. Verksamhets Transformation
    Att skapa en CX som skiljer sig från de vanliga, det kräver engagnemang från grunden. Så det är tid för att tackla siloserna i verksamheten! Företagstransformation är viktig för att lösa CX pain points som hindrar din verksamheten att leverera sömlösa och konsistent kundupplevelse. Läs vår 10 key points att tänka på när du transformera dina kundresor för mer insikter om hur man ska gå mot en sann kundcentrerad verksamhet. Varning: Detta inkluderar omstrukturering processer och förändring i tankesätt.

  2. Kundinsikter
    Att veta vilka dina kunder är och vad dom vill ha är ovärdeligt. Kunskap är som säger "makt" men beroende på hur du agerar på den informationen är avgörande för att försäkra att dina kunder får rätt information i rätt tid, via rätt kanaler. T.ex en vanlig interaktion med en glad kund som frågar om en uppdatering på deras order medans personen är upptagen på jobbet, blir nog bäst service via en chattbot. Om vi tar ett annat exempel. En kund som är på krigstigen där personen inte är nöjd med en tjänst eller produkt, kommer förmodligen vilja prata med en människa för att bli försäkrad att problemet blir löst

  3. Engagemang hos de anställda
    En glad anställd arbetar för att få en glad kund! Genom att involvera dina anställda och att få dom engagerade i företaget påverkar deras interaktion med deras kunder och förbättrar kundnöjdheten. Företagets anställda kan vara dom bästa ambasadörer pengar kan inte köpa och det mest lönsamma kapital värdet. Att uppmuntra till högre produktivitet och bättre service, tänk utifrån in...och arbeta inifrån ut!

  4. Emotionel storytelling
    Ingen gillar en berättelse med ett sorligt slut, i alla fall dina kunder. Hur du presenterar din produkt i dom tidiga skeden i köpprocess är avgörande och behöver resonera för att påverka deras köpbeslut. Steg ett är att försäkra dig själv att du har en bra kundinsikt om vad dina kunder vill ha och behöver. Steg två är att personalisera deras uppelese med ditt varumärke. Att skapa högkvalitativt content som en del av marknadsföring strategi kan vara extremt kraftfullt, man ska försöka framkalla en känslomässig investering från kunden. Kommunicera på samma nivå som din kund, använd dig utav en känslomässig vinkel i din strategi och lämna inte dina kunder med frågetecken!

  5. Artificiell Intelligens
    Data är grundstenen för framgång inom CX. Bara genom att utnyttja data effektivt kan du identifiera dina kunder kan du utforma den bästa vägen att nå dom. Med mängder av massiv data som finns tillgänglig på flera plattformar så blir det svårare att skapa en enda bild av kunden. Revolutionen inom AI teknik öppnar nya dörrar för marknadsförare som arbetar med data, vilket ökar deras förmåga att assimilera data från olika källor och analysera stora mängder snabbt. AI sätter kraften i data tillbaka i dina händer, så att du kan ta fram handlingsbara insikter, bygga upp relationer som driver engagemang och gör varje touchpoint till en möjlighet att engagera kunder som individer. Tänk på att automatisera denna typ av saker måste tjäna affärsmål. Gör inte det bara för det skull.

Så nu som ett avslut så kommer det oundvikliga sälj:et, om du gillade det här inlägget och blev inspirerad så kan du ladda ner modern marketing coach app (free - inga baktankar) använd den till din nutida moderna marketing resa. Om du känner att du behöver ett gäng av specialister inom marketing automation support, tveka inte att höra av dig till Björn Sperling. The Engagement Factory teamet är glada och redo för att hjälpa dig med strategi och innovation, data och intelligens, kreativa, kampanjer och teknik och automation.

Debbie Vorster
Marketing Consultant at Engagement Factory



Vill du hålla dig uppdaterad?